A kamaszkor valójában egy csodálatos időszak, amikor a gyerekből felnőtt válik. Ez a folyamat sok nehézséggel van tele, amelyben a cél, hogy a gyermek megtalálja önmagát, a saját identitására ébredjen. Valljuk be, ez nem kis feladat. A másik oldalt nézve azonban a felnőttre (szülőkre, nagyszülőkre, tanárokra) is nagy felelősség hárul. Példát kellene mutatnunk, mindig elérhetőnek kellene lennünk (persze csak akkor, amikor a gyerek akarja… 😊), de mégsem túl tolakodónak és a legfontosabb, hogy hitelesnek kellene lennünk a saját szerepünkben. A kamasz ugyanis éles látásával mindent kritikával illet. Teszi ezt azért, hogy meg tudja határozni saját magát. A legkönnyebben úgy tudja ezt elérni, ha meghatározza, mi az, ami nem ő. Ezért mond olyan sok mindenre nemet, ezért kritizál és utasít el szinte mindent.
Ha belegondolunk, a gyermeki fejlődés során előfordult már ez a jelenség az első években. Amikor a kicsi kimondta, hogy én és azt is, hogy nem. Ekkor szinte mindenre ugyanezt a két szót reagálta a kétévesünk. A dackorszakban a 3-4 éves hatalmas erőbedobással próbálta kiharcolni az saját igazát, illetve elérni azt, amit ő helyesnek vél.
Ha visszaemlékezünk erre az időszakra, – jó esetben – nem vettük magunkra ezeket a hisztiket, nem gondoltuk azt, hogy direkt velünk akar konfliktusba keveredni a kisgyerekünk. A fejlődése természetes velejárójának tudtuk be és remélhetőleg türelemmel, szeretettel fordultunk a kis méregzsák felé, igyekeztünk segíteni neki érzelmi hullámzásait.
A kamaszoknál hasonló a helyzet. Ugyanarról a gyerekről van szó most is. Szeretetre, türelemre vágyik és arra, hogy el tudja fogadni saját magát, hogy megtalálja helyét a világban. Mindemellett nagyon fontos, hogy legyenek keretei, amik között biztonságosan tud mozogni. Amennyiben egy gyermeknek úgymond „tele van az érzelmi tankja”, sokkal könnyebben túljut a nehézségeken.
Van, aki rendezetlen családi háttérrel indul neki ennek az érzelmileg megterhelő időszaknak, anyagi gondokkal, válással, betegséggel vagy egyéb problémákkal a háttérben. Lehet, hogy nekik nagyobb kihívást jelent a kamaszkor? Egyáltalán nem biztos, hogy problémáik lesznek.
Belső konfliktusaink sokban függnek ugyanis attól, hogy milyen a hozzáállásunk a külvilághoz. Amit az egyik gyerek stresszként érzékel, a másik pont hogy nem. Mint ahogy mi felnőttek is különbözőek vagyunk, a gyerekek és a kamaszok is külön kis egyéni univerzumot testesítenek meg személyiségükben. És ez az igazi csoda.
Rájuk hangolódni, segíteni nekik, ha kérik. És látni, ahogy lépkednek a saját útjukon.
A kamaszokkal való munka során komplex kezelési terv szerint haladok. Az alkalmazott eszközök: egyéni család- és rendszerállítás, asszociációs kártyák, többféle kineziológiai módszer és gyakorlat, ÉFT, Gyógyító kód, tanulási coaching technikák, életmódterápia, stb.