A gyerekeknek iskolába kell járniuk. Emiatt sok családban már reggel rossz a hangulat. Mindez a reggeli felkelésért folytatott küzdelemmel és az elkészüléssel kezdődik. A gyerek húzza az időt, nem akar reggelizni, és még a megfelelő könyveket is elfelejti magával vinni. A szülőkre a felkeléstől az elindulásig óriási teher nehezedik, hogy ha harmonikusan akarják indítani a napot.
A gyereknek az iskolában sem könnyebb a napjuk. A tantárgyak óránként váltakoznak, rövid szünetekkel. A tanulók nem képesek energetikailag feltöltődni. A nap során egyre csökken a koncentrációs és együttműködési képességük. A figyelmük elkalandozik.
Energetikailag az alábbi képet kapjuk, ha a koncentráció csökken:
- Kikapcsolt szemenergia: a gyerek sem az olvasásból, sem a táblára írt szövegből nem tud információt felvenni. Helyesírási hibákat ejt, bár nagyon-nagyon igyekszik. Az igyekvés azt jelenti, hogy erőt tesz bele, tehát fárasztja magát.
- Kikapcsolt fülenergia: a gyermek csak hallja, amit mondanak. Ez azt jelenti, hogy a tanító szavai egyik fülén bemennek, a másikon meg ki. Az agy általi feldolgozás nincs jelen. A csökkent koncentrációs képesség miatt nem tud odafigyelni.
- Kikapcsolt agyféltekék esetén a gyermek egy tantárgyat különös kedvel, míg más tárgyat kimondottan után. Emiatt van, hogy valaki nagyon jó testből, zenéből, rajzból, de nehézségei vannak matekból, nyelvekből. Előbbinél a jobb, utóbbinál a bal agyféltekét használjuk inkább. Amikor a két agyfélteke nincs összehangolva, akkor nehezebben megy a tanulás. A lazább tárgyaknál a gyerek főként az intuitív felével dolgozik. Hiányzik az analitikus fél, és ezzel együtt a logikus gondolkodás. Ha az analitikus agyféltekére van szükség, akkor megmutatkozik az egyensúlytalanság. Koncentrációs nehézségek, kedvetlenség, fáradtság, könnyek, alvászavar, idegesség stb. lépnek fel.
Az iskolai „rossz teljesítmény” okozta feszültség otthon folytatódik. A szülők a gyereknek segíteni szeretnének, különórák, kiegészítő gyakorlás, fenyegetés, ígérgetés – minden nagyágyú felvonul- tatva, jellemző módon, csekély eredménnyel.
A szülőket nagyon megterheli, ha gyermekük nehezen tanul, bár különben a fejlődése teljesen normális. A probléma csak akkor merül fel, amikor a gyerek iskolába kezd járni. Az édesanya rendszerint teljesen kiborul délutánra, mire az édesapa hazatér. A házi feladat órákig húzódó megírása is felőrli az anyát. A gyermek egyéb igényeire (játék, pajtások meglátogatása) igen rövid idő jut csak. A fáradságosan megtanultak a következő napi feleléskor már feledésbe merülnek. A rossz jegyek újra és újra frusztrálják, a gyermek kiszolgáltatott az állandó növekvő terhelésnek.
Mit tehetünk ilyen esetben?
Ahhoz, hogy teljesen a tevékenységünkre tudjunk koncentrálni, mindkét agyféltekénket, továbbá szemünket és fülünket is „be kell kapcsolnunk”.
Játszva el tudjuk végezni teljes odafigyeléssel munkánkat, ha energiáinkat segítjük.
A kineziológiai mozgásgyakorlatok segítenek nekünk és gyermekünknek is abban, hogy feladatainkat könnyedén teljesítsük.
